Czcionka: Kontrast:

Tematyka zajęć dla grupy II (2,5-3 latki)
Tydzień 04-08.05.2020 r.
NASZE KSIĄŻKI

  1. Nasze książeczki.
  2. Moja książeczka.
  3. Poczytaj mi mamo…
  4. Szanujemy książki.
  5. Kącik książki.

Polecane wiersze i bajeczki do czytania w domu. Zachęcamy do rozmów na temat przeczytanego tekstu.
– „Bambo”, „Okulary” – J.Tuwim;
– „Kaczka dziwaczka”, „Ślimak” – J.Brzechwa;

Pogadanki:
– Co to jest biblioteka? W jakim celu odwiedzamy to miejsce?
– Dlaczego należy szanować książki?
Zabawy:
„Książki małe, książki duże” – segregowanie książek, pod względem wielkości.Zabawa „ Z jakiej bajki” – rodzic wymienia postać z bajki, a dziecko próbuje odgadnąć tytuł lub opowiada o czym jest ta bajka, np. czerwony kapturek, krasnoludki, Pinokio.
„Szybko – wolno” – poruszanie się wg tempa.
„Berek”.
Karta pracy nr 21 – harmonijkowa książeczka.
Karta pracy nr 29 – regał z książkami.
TYGODNIOWA GIMNASTYKA

  1. „Bocian na łące” – dziecko biega po pomieszczeniu. Na sygnał np. klaśnięcie, staje na jednej nodze, drugą ma ugiętą w kolanie, a rączki rozłożone na boki.
  2.  ‘Żabka na łące ‘ – dziecko naśladuje skoki żaby. Na umówiony sygnał siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab i  po chwili wraca do skoków.
  3. „Biedronki” – dziecko chodzi na czworakach po pomieszczeniu. Na umówiony sygnał kładzie się na plecach  i macha rączkami i nóżkami.

Tematyka dla grupy 1. (4-5 latki)
Tydzień 11-15.05.2020 r.

NA ŁĄCE

  1. Rośliny na łące
  2. Zwierzęta na łące
  3. Owady
  4. W stawie – rozwój żaby
  5. Plener malarski

Pogadanki:
– Wycieczka na łąkę lub rozmowa na podstawie ilustracji. Podczas pobytu na łące, dziecko zwraca uwagę na cechy charakterystyczne łąki: trawy i kwiaty, kolorystykę, małe zwierzęta. Dziecko zbiera rośliny, kwiaty i trawy – wykonanie bukietu.
– Żuki, mrówki, dżdżownice – rozmowa na podstawie ilustracji. Dzieci oglądają albumy, książki na temat „robaków”. Opowiadają o ich wyglądzie, rodzice opowiadają o sposobie życia, roli w środowisku przyrodniczym.
– Bocian – pokazanie dziecku zdjęcia bociana – rozmowa na temat: Co jedzą bociany?; Gdzie go szukają?; Gdzie mieszkają?.
– „Gdzie mieszkają owady?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic zadaje pytanie, dziecko opowiada o tym, gdzie mogą mieszkać owady i jakie mogą być ich domki.
– Rozwój żaby – pokazanie dziecku zdjęć – pogadanka
– „Zwierzęta na łące” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy dziecku obrazek przedstawiający dowolne zwierzątko zamieszkujące łąkę. Obrazek podzielony jest liniami pionowymi i poziomymi na 6 części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go wzdłuż linii, a następnie składa ponownie i nakleja na kartkę.

Zabawy ruchowe:
– „Wyścig świerszczy” – wyznaczamy linię startu i mety, na sygnał rodzica dziecko porusza się do przodu skokiem zajęczym, aż do mety. Zabawę możemy powtarzać kilkukrotnie.
– Zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dzieci biegają po podwórku na hasło rodzica: „Ile kropek ma biedronka? Dzieci zatrzymują się i słuchają ile razy rodzic klasnął w dłonie, np.3. Zadaniem dzieci jest policzenie, powiedzenie i pokazanie na palcach usłyszanej liczby.
– „Wyścig żuków z kulkami” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dziecko gniecie dla siebie kulę z papieru gazetowego i ustawia się na linii. Na sygnał rodzica dziecko na czworakach porusza się do przodu w kierunku wyznaczonej mety, jednocześnie popychając głową papierową kulę. 
– „Taniec motyli” – zabawa muzyczno – ruchowa ekspresyjna. Dziecko – motyl tańczy po całym pokoju w rytm melodii (propozycja: Cztery pory roku, Wiosna Anonia Vivaldiego).

Gimnastyka buzi i języka:
– mówienie na wydechu – dziecko nabiera powietrze nosem, a następnie wypowiadają wyliczankę:
Niezapominajki są to kwiaty z bajki!
Rosną nad potoczkiem, patrzą żabim oczkiem.
– ćwiczenia ortofoniczne: brr, bzy.
– ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki; liczenie językiem dolnych i górnych zębów; zdmuchiwanie skrawka papieru z czubka języka; ćwiczenie szybkiego wymawiania głosek tr i br.

Prace plastyczne:
– „Wiosenne kwiaty” – wykonanie każdego dnia innego wiosennego kwiatu: stokrotka, bez, kaczeńce, lilie, konwalie. Wg pomysłu rodziców, mogą to być kolorowanki, malowanie farbami/kredkami, wyklejanie plasteliną/papierem kolorowym/gazetami.
– Namalowanie farbami wiosennej łąki.
– Wykonanie obrazka z roślin które znaleźliśmy na łące.
– „Motyl” – praca plastyczno – techniczna. Dziecko odrysowuje szablon motyla, wycina go, następnie składa pionowo na pół. Na jednej połówce nakłada farbę w różnych kolorach. Następnie składa i odciska wzór na drugiej połowie.
– Pokolorowanie obrazka przedstawiającego żabkę.
Zagadki na temat mieszkańców łąki:
– Jest taka maleńka,
a tak dzielnie lata,
nawet dzieci wiedzą,
że jest piegowata. (biedronka)
– Choć jest bardzo mały,
z nikim się nie liczy –
podstępnie krew pije i okropnie bzyczy. (komar)
– Ten owad od wiosny
Przez calutkie lato
Trudzi się dla ludzi
I nic nie chce za to. (pszczoła)
– Na brzegu stawu żyją, z wieczora czy też z rana
do wody dają nura, gdy słyszą krok bociana. (żaby)
– Tu cytrynek, tam paź królewski, wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
– O nocleg nie prosi, wędrując po świecie,
bo swój domek nosi na własnym grzbiecie. (ślimak)
– Choć są bardzo małe, pracują wytrwale.
Zbierają nasionka, nie męczą się wcale. (mrówki)

– Powrócił do nas z dalekiej strony,

Ma długie nogi i dziób czerwony. (bocian)

Tygodniowy rozkład materiału dla gr. I (dzieci w wieku 4-5 lat)
Tydzień: 04-08.05.2020r.

Temat tygodnia: Jak powstaje książka ?
1. Moje książki.
2. W bibliotece.
3. Jak powstaje książka.
4. Szanujmy książki.
5. Kącik książki.
Pogadanki:
– „Moja ulubiona książka”- wybranie swojej ulubionej książki, następnie podanie jej tytułu, czego dotyczy i dlaczego ją najbardziej lubi. 
– Jak powstaje książka?
– Prezentujemy dziecku rożnego rodzaju książki – dla dzieci, dla dorosłych, albumy, podręczniki, e-book itp.: Dla kogo przeznaczone są te książki?; Jak wyglądają te wszystkie książki?; Czym się różnią?; Dlaczego należy czytać książki?.

– Odczytanie wiersza „Bajkopisarz” Z. Dmitroca
Pisarz bardzo lubi ciszę,
Wtedy dobrze mu się pisze.
Teraz już nie skrobie piórem,
Tylko stuka w klawiaturę.
Pytania dotyczące wiersza: Czym zajmuje się pisarz?; W jaki sposób, czym pisali pisarze dawniej?; W jaki sposób, na czym pisarz pisze w obecnych czasach?
– Co to jest biblioteka?
– Co to jest księgarnia?
– Dlaczego książki nie lubią być niszczone?; Jak powinniśmy korzystać z książek?;
„Książki i książeczki” – zabawa dydaktyczna, dzieci układają książki według ich cech: mała, duża, cienka, gruba, kwadratowa, prostokątna.
„Układamy książki na półkach” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy dziecku 10 kwadratów/prostokątów które zamieniają się w książki. Zadaniem dziecka będzie układanie przed sobą w linii prostej książek według poleceń rodzica. Polecenie: połóż przed sobą 2 książki. Dołóż 1 książkę. Ile teraz jest książek na półce? Dołóż jeszcze 2 książeczki. Policz wszystkie książki na półce. Dołóż jeszcze 1. Ile ich jest? (6). Klaśnij 6 razy. Podskocz 6 razy. Pokaż 6 paluszków. Przynieś tyle samo klocków/misiów i ułóż je nad książkami.

Zabawy ruchowe:
– „To co lata po łące” – dzieci biegają po pokoju/podwórku. Na sygnał rodzica przyjmują pozycję bociana – stoją na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dzieci stoją w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczynają biegać.
– „To co skacze po łące” – dzieci naśladują skoki żab. Na sygnał rodzica siadają w siadzie skrzyżnym i naśladują rechot żab. Ćwiczenie powtarzamy kilkukrotnie.
– „Biedronki” – dzieci maszerują na czworakach po całym pokoju, na sygnał rodzica kładą się na plecach i machają rękoma i nogami.

Gimnastyka buzi i języka:
1) Mówienie na wydechu – dzieci nabierają powietrza nosem, a następnie na jednym wydechu wypowiadają rymowankę: Każdy aktor o tym wie,że mówić nie można źle.
2) Ćwiczenia ortofoniczne: brr, bzy.
3) Ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki; liczenie językiem dolnych i górnych zębów; zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka; ćwiczenia szybkiego wymawiania głoski r.

Prace plastyczne:
– Wykonanie zakładki do książki – metoda dowolna.
– „Moja książka” – praca plastyczna. Dziecko rysuje ilustrację na okładkę swojej ulubionej książki.

Tygodniowy rozkład materiału dla gr. I (dzieci w wieku 4-5 lat)
Tydzień: 27-30.04.2020r.

Temat tygodnia: KTO TY JESTEŚ?
1. Polska – legendy
2. Godło, flaga, hymn
3. Kraków
4.Warszawa

Pogadanki:
– Co to jest Polska? Objaśnienie pojęć: ojczyzna, kraj, naród, Polak, Polska.
– Przypomnienie wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” (Kto ty jesteś?…)
– Prezentacja mapy Polski, odszukanie i wskazanie na mapie Polski swojej miejscowości.
– „Flaga” – prezentacja flagi Polski. Omówienie znaczenia flagi, miejsc i okoliczności jej prezentacji (np. na zawodach sportowych, uroczystościach państwowych).
– „Godło” – prezentacja godła państwowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na jego kolorystykę. Podział na sylaby wyrazu godło, na jaką głoskę się zaczyna.
– Tropienie głoski f – zabawy słuchowe, dzieci wyszukują w pokoju przedmiotów/zabawek/owoców, których nazwy zaczynają się na głoskę f.
– Odsłuchanie hymnu państwowego. Jaką postawę powinniśmy przyjąć śpiewając hymn, kiedy jest grany hymn narodowy?
– Prezentacja mapy Polski – objaśniamy sposoby zaznaczenia wód, dróg, miast itp.
– Wskazanie na mapie Polski Krakowa i wysłuchanie legendy „O smoku wawelskim”.
– „Warszawa” – rozmowa na temat stolicy Polski. Prezentowanie najbardziej charakterystycznych miejsc i symboli tego miasta. Wyjaśnienie dzieciom znaczenia słowa: stolica.  
– Pogadanka na temat mojej miejscowości i ulicy na której mieszkam. Podanie adresu zamieszkania. Po co nam potrzebny jest adres.

Zabawy ruchowe:
– „Slalom” – omijanie przeszkód raz z prawej, raz z lewej strony.
–  Rzuty do celu (piłka)
– „Raz, dwa, trzy, tyle robisz ty!” – zabawa ruchowa z elementami liczenia, potrzebujemy kostki do gry. Dziecko rzuca kostką i przelicza ile wypadło oczek i ma za zadanie zrobić pajacyki, skoki, skłony, przysiady.

Gimnastyka buzi i języka:
– „Dmuchanie balonów” – dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają je buzią, udając pompowanie balonu.
– „Wiatr” – dzieci mają zaciśnięte zęby, naśladują cichy szmer wiatru, jednocześnie wypowiadając głoskę sz sz sz.
– „Nadmuchany balon” – dzieci nadymają policzki, zatrzymując w nich powietrze. Następnie naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze.
– „Wiatr w buzi”- dzieci mają zaciśnięte usta. Wypychają policzki w różnych kierunkach końcem języka – naśladują złapany do buzi wiatr, który próbuje się wydostać na zewnątrz. 

Prace plastyczne:
– „Moje dłonie” – dzieci odrysowują swoje dłonie na kartce papieru. Zwracamy uwagę na to żeby obie zmieściły się na jednej stronie i palce były rozchylone. Dowolnie je ozdabiamy.
– Malowanie dłoni farbami w różnych kolorach, odbijanie ich na białych kartkach. Następnie wycinanie odbitych dłoni i wykonanie z nich różnych kompozycji według własnego pomysłu.
– Pokolorowanie godła narodowego. Zwrócenie uwagi na wykorzystanie odpowiednich kolorów.  Pocięcie rysunku wzdłuż albo w szerz, zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli i naklejenie ich na kartkę.
– „Moje stopy” – dzieci odrysowują stopy na kartce. Zwracamy uwagę, by prawa była z prawej strony, a lewa z lewej i aby obie zmieściły się na jednej stronie. Następnie dowolnie ozdabiamy swoją pracę.
– „Mój dom” – zabawa plastyczna. Dzieci malują farbami, jak wygląda ich dom. Uwzględniając na rysunku zarówno szczegóły domu, jak i otoczenia.

Nauka wiersza Czesława Janczarskiego „Barwy ojczyste”
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość,
biel – serce czyste,
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

Tygodniowy rozkład materiału dla gr. II (dzieci w wieku 2,5-3 lata)
Tydzień: 27-30.04.2020 r.

Temat  główny : LEGENDY POLSKIE

Tygodniowa zabawa paluszkowa

JANEK WSPINA SIĘ PO LINIE
Janek wspina się po linie jak najwyżej, aż do chmury
Rytmicznie przenosi pięść znajdującą się na dole na tę, która jest u góry itd.)
(dziecko trzyma przed sobą pięści ustawione jedna na drugiej.
„Po co wspinasz się tam, Janku”
(dziecko przykłada otwartą dłoń do czoła- dotykając czoła palcem i kciukiem i spogląda w górę)
„Chcę popatrzeć na Was z góry”             

Tygodniowa gimnastyka
„Koziołek Matołek”- dziecko przykłada dłonie do głowy – udaje że ma rogi – i jak koziołek biega po pomieszczeniu.
„Rycerz” –  patyk, laskę gimnastyczną,  trzonek od miotły itp. – to będzie konik. Dziecko na sygnał dorosłego galopuje po pomieszczeniu umieszczając kijek między nóżkami.
„Smok wawelski”- dziecko siada na dywanie i udaje, że jest smoczym jajem. Na sygnał dorosłego wstaje i machając rękami udaje, że jest małym smokiem, który wykluł się z jaja.

                               Tygodniowe zalecenia:

Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Kształtowanie samodzielności.

Temat 1 – O smoku wawelskim

1. Wysłuchajcie wiersza o Smoku Wawelskim.
        Smok Wawelski , Zbigniew Dmitroca

Dawno temu do Krakowa
Straszny potwór przywędrował.
Mieszkał w jamie pod Wawelem
I szkód ludziom robił wiele.
Ryczał, aż się trzęsły domy,
I okropnie był łakomy,
Ciągle zjadał owce, krowy
I domagał się wciąż nowych.
Wielu zuchów przybywało
Ze złym smokiem walczyć śmiało,
Wszyscy bardzo się starali,
Ale go nie pokonali.
W końcu pewien szewczyk mały
Wpadł na pomysł doskonały,
Wypchał siarką brzuch barana
I pod jamę zaniósł z rana.
Smok barana zjadł ze smakiem,
Potem miał pragnienie takie,
Że nad Wisłę prędko zbiegł,
Pił tak długo, że aż pękł…

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Kto mieszkał w jamie pod Wawelem? Co robił smok? Kto próbował pokonać smoka? Na jaki pomysł wpadł mały szewczyk? Co się stało na końcu ze smokiem?

2. Zabawa „ Smok i owieczki”  –zasady są takie jak w zabawie „Stary niedźwiedź mocno śpi” zmiana dotyczy jednego słowa:

„Stary smoczek mocno śpi,
Stary smoczek mocno śpi.
My się go boimy (…)

3. Do wykonania KARTA PRACY nr 28

Temat 2 – O złotej kaczce

  1. Teraz wysłuchajcie proszę legendy

                        Legenda o złotej kaczce

Na dole niebiesko, na górze niebiesko, bo na dole Wisła pluszcze, a nad głową niebo się uśmiecha. Od rzeki do góry idzie prosta droga. Jak się patrzy znad Wisły, to pomyśleć można, że aż do nieba sięga. „Jakbym tak szedł i szedł tą drogą pochyłą, to bym może do nieba doszedł, to bym może gwiazdę złowił, to bym był bogaty!” – pomyślał Kasperek i poszedł. Ale czy to można dojść do nieba, kiedy po drodze tyle ciekawych rzeczy napotkasz? Ot. Już w połowie musiał Kasper przystanąć. Majsterkowie budowali wielki zamek. Dziwy o tym zamku gadali. Jest tu ponoć loch, do którego trafić niełatwo. Skarby w nim nieprzeliczone. Strzeże ich złota kaczka. Wielu śmiałków próbowało zdobyć to bo­gactwo, ale żadnemu się nie udało. Roześmiał się Kasper.

– Nie pójdę do nieba! Pójdę kaczki szukać.

I poszedł. W ciemnych lochach kagankiem sobie przyświecał. Długo błądził. Straszyły go tam okrutne straszydła. Głodem przymierał. Przez ogień przechodził, przez wodę, a niczego się nie uląkł. Doszedł wreszcie do jeziora. To jezioro – jak ze srebra. Kaczka na nim – jak ze złota. A gada ta kaczka, jakby najpiękniejsze skrzypce gdzieś za ścianą grały:

– Masz tu, Kasperku, wór złota. Jak je w ciągu nocy sam na siebie wydasz, nikomu nawet grosika nie dasz, wszystkie skarby wkoło będą twoje.

A tych skarbów wkoło tyle, że aż w oczach ćmi się.

Używał Kasperek przez całą noc jak król. Szat sobie bogatych nasprawiał, dwór sobie kupił, konia ogni­stego do karocy szczerozłotej. A jadł, a pił…

Wydał wszystko złoto. Zajechał nocą pod zamek, żeby swoje skarby odebrać. Zeskakuje z konia, a tu sierota podbiega, o kawałek chleba prosi. Sięgnął Kasper do kieszeni, ostatni grosik znalazł. Zapomniał o nakazie kaczki, oddał grosz sierocie. Zatrzęsła się wnet cała ulica. Zagrzmiało. Stracił Kasper swoje skarby. Już nigdy do lochu nie trafił. Ale nie martwił się tym wcale.

– Co mi tam ze skarbów dla samego siebie! – powiedział i tą pochyłą drogą poszedł sobie w górę. Podobno zamieszkał na Starym Mieście. Podobno nauczył się szyć piękne buty. A tej Złotej Kaczki nikt już dziś nie szuka, choć nadal jest w Warszawie tamta pochyła ulica. Nazywa się ta ulica Tamka. Dawne zamczysko też tam stoi pięknie odbudowane. 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Jak miał na imię chłopiec, który spotkał Złotą Kaczkę?;

 Gdzie mieszkała Złota Kaczka?;

 Czy chłopiec faktycznie nie podzielił się z nikim złotem?;

Co się stało ze złotem, gdy Kasperek podzielił się z sierotą?

  • Zabawa ruchowa „Kaczki w stawie” – dziecko-kaczuszka splata ręce z tyłu i chodzi po pomieszczeniu naśladując kaczy chód (stopy stawiają na boki), dorosły klaszcze lub puszcza muzykę. Na przerwę w klaskaniu (lub w muzyce) dziecko kaczuszka kuca chowa głowę między kolana. Wstaje, gdy usłyszy ponowne klaskanie lub muzykę. Powtarzamy kilka razy.
  • Praca plastyczna „MOJE RĘCE”, która będzie dokańczana w kolejnych dniach.

Dziecko odbija swoje dłonie na jednej kartce papieru pomalowane farbą J.

Temat 3 – O królu Popielu

  1. Posłuchajcie legendy

Legenda o Popielu – przeczytajcie proszę

Dawno dawno temu, w Kruszwicy nad jeziorem Gopło w zamku żył książę Popiel wraz z żoną, niemiecką księżniczką. Oboje lubili zabawę, nie dbali zaś o swoich poddanych. Swoim stryjom, rycerzom wielkopolskim Popiel przysparzał przez to samych zmartwień. Ostrzegali go, że powinien zająć się swoimi włościami, on jednak ich nie słuchał. Czas spędzał z żoną na polowaniach, nie interesując się sprawami poddanych, ani stanem murów chroniących osadę przed najazdami barbarzyńskich plemion. Zła księżna, zdenerwowana nagabywaniami stryjów Popiela doradziła mu, by wyprawić ucztę, zaprosić na nią wszystkich stryjów i wlać im do wina truciznę. Tak zrobili – gdy stryjowie przybyli na ucztę i wznieśli toast, po chwili padli nieżywi na podłogę. Nocą księżna kazała służbie wrzucić ciała do jeziora. Była pewna, że nikt nie dowie się, co się stało. Po kilku dniach wokół zamku zaczęły gromadzić się myszy. Z każdą godziną było ich więcej: wdarły się do środka, a ich popiskiwanie wkrótce słychać było w każdej izbie zamku. Popiel wraz z żoną przeprawił się na wyspę na jeziorze i schronił w starej wieży. Myszy popłynęły za nimi. Wypędzili króla i królową z zamku, a same tam zamieszkały.

Odpowiedzcie proszę na pytania.

Kto dawno temu mieszkał na zamku? Czy król i królowa martwili się o swoich poddanych i rycerzy? Co król i królowa zrobili poddanym i rycerzom? Jaka spotkała ich za to kara? Czy dobrze postępowali król i królowa?

MORAŁ : zło zawsze zostaje ukarane.

  • Zabawy manualne. Prosimy dziecko, aby układało wieże różnej wielkości z dostępnych klocków. Określamy, która jest większa, a która jest mniejsza. Układanie wg. instrukcji, np. czerwony wierzchołek, wieża zielono czerwona itp. Prosimy dziecko, aby zbudowało taka samą wieże jak dorosły.

             Zamieńcie się w myszki. Chodzicie na czworakach po całym pokoju, a na hasło MYSZY DO WIEŻY! Szybko siadacie na umówionym wcześniej miejscu.

Temat 4 – W Pacanowie kozy kują.

  1. Poznajcie Koziołka Matołka. Opiszcie słowami jego wygląd.
https://lh5.googleusercontent.com/iSkbk9xoSKI58I0T72J02nYDSAITiTWHgzg1vsRR1JYWaEoX-Kbuoa5a3W-AiN8W1A1zfnU8PQwVOnTJ4HiucqNg5w4xuX2XM-TzVUORfJHw9EZBTp6LJ8w2v_C9ykIGE4LkoYTr
  • Przeczytajcie proszę wiersz i odpowiedzcie na pytania.

Koziołek Matołek nie boi się przygód
Bo przywykł od dziecka do różnych niewygód.
Po świecie szerokim samotnie się włóczy
Lecz życie go jakoś niczego nie uczy.
Nawet matoł ma swój rozum prawda stara jak świat
Kiedy śmiejesz się z koziołka śmiejesz się ze swoich wad.
Koziołek Matołek bez przerwy ma pecha
Lecz on się nie żali i ciągle uśmiecha.
Nie grzeszy urodą mądrością nie grzeszy
A jednak powszechną sympatią się cieszy.

Odpowiedzcie proszę na pytania: Kto był bohaterem bajki? Jaki był Koziołek Matołek? Czy Koziołek się poddawał gdy miał pecha?

  • Posłuchajcie piosenki „BYŁA BABULEŃKA” i swobodnie tańczcie wg. własnego pomysłu.
  • Narysujcie proszę spodenki dla Koziołka Matołka – technika dowolna.

Dmuchajcie w kulkę z waty, która jest kapustą starając się ją przesunąć.
Naśladujcie odgłosy wydawane przez kózkę – meeeeeeeeee
Ćwiczcie język i policzki przez naśladowanie gryzienia trawy i jej przeżuwanie z zamkniętymi ustami.

Temat 5 – O Toruńskich piernikach

  1. Oglądnijcie proszę bajkę o toruńskich piernikach.

  Zobaczcie, jak wyglądają toruńskie pierniki. Powiedzcie jaki mają kolor.

  • Wykonanie zadania z kart pracy nr 20 „Toruńskie pierniki” – wypełnianie kolorem piernika i ozdabianie go wg własnego pomysłu.
  • Praca plastyczna – ciąg dalszy – ozdóbcie proszę wg własnego pomysłu wasze odbite rączki, którym już dorysowaliści oczy, nos, usta. Możecie ozdobić je kredkami lub kolorowymi kartkami lub wycinkami z gazet – technika dowolna.
  • Przepis na masę solną, z której sami możecie wykonać pierniczki, a po wyschnięciu pomalować je farbami.

1 szkl. soli
1 szkl. mąki
0,5 szkl. wody

Na zakończenie przeczytajcie wiersz o legendach i wymieńcie , jakie legendy poznaliśmy w tym tygodniu?

                    Legendy 

Iwona Salach

Każde miasto ma legendę
tak się dziwnie składa.
Znam ich kilka, może osiem,
więc je opowiadam.
Wielki Bazyliszek mieszkał w Krakowie.
Od jego spojrzenia ginęli wrogowie.
Zaś w Warszawie mała kaczka
skarbu pilnowała.
Biedak znalazł jej kryjówkę,
więc mu trochę dała.
(…)
W Toruniu piekarczyk
pierniki serwuje.
(…)
Popiela wygoniły  myszy
to było w Kruszwicy.
(…)
Koziołek Matołek
Bez przerwy ma pecha
Baśnie i legendy
znamy od stuleci.
Chętnie ich słuchają
dorośli i dzieci.

Tygodniowy rozkład materiału dla gr. I (dzieci w wieku 4-5 lat)
Tydzień: 20-24.04.2020r.

CHROŃMY ŚRODOWISKO
1. Co to jest ekologia?
2. Jak długo będzie bić zielone serce?
3. Wielkie sprzątanie
4. Skąd się bierze prąd?
5. Ekologiczne teatrzyki.

Pogadanki:
– Czy gazety służą tylko do czytania? – jak możemy wykorzystać gazety? (do robienia wachlarzy, wykonania różnych przedmiotów i prac plastycznych, orgiami, do ćwiczeń przy muzyce).
– Dlaczego ważne jest segregowanie śmieci? Dlaczego kosze mają różne kolory?
– Co to jest ekologia? Co to jest środowisko? – dlaczego jest to takie ważne.
– Dlaczego powinniśmy dbać o Ziemię?
– Dlaczego woda jest ważna? Po co jest nam potrzebna?
– Co to jest przyroda?, Czy ona jest potrzebna człowiekowi?
– „Moje środowisko” – zabawa dydaktyczna. Czytamy dziecku hasła: Szanuj przyrodę!; Bez wody nie byłoby życia!; Oszczędzaj! Wyłączaj! Odzyskuj!; Świeć przykładem!. – zadaniem dziecka jest powiedzenie co kojarzy mu się z tymi hasłami.
– Zabawa matematyczna- przygotowujemy zwierzątka (mogą być figurki, rysunki). Dzieci manipulują nimi, dokładają i odkładają wg polecenia. Np. Na dywanie są 2 lwy, 2 hipopotamy i 3 krokodyle. Ile zwierząt jest na dywanie?. W parku mieszkają 3 wiewiórki, 2 jeże i 4 myszki polne. Ile jest zwierząt w parku?
– Segregowanie zabawek od najmniejszej do największej.
– Poszukiwanie głoski „w” w pokoju – dzieci szukają zabawek których nazwa zaczyna się na głoskę „w”.

Zabawy ruchowe:
– rzut do celu kulami z gazety,
– „Kwiaty rosną – kwiaty więdną!” – zabawa ruchowa. Dzieci maszerują po pokoju, podwórku na polecenie: Kwiaty rosną! – dzieci stają na palcach, jak najwyżej i ręce wyciągają do słońca. Kwiaty więdną! – dzieci kulą się i przykucają.
– dzieci biegają, na hasło rodzica mają dobiec do wymienionego przedmiotu, np. drzwi, parapet, płot, drzewo, piaskownica.
– Zabawa w żabki i bociana – dzieci naśladują skoki żabek i chodzenie bociana, rękami naśladują klekot bociana.

Prace plastyczne:
– wykonanie wachlarza z gazety,
– „Bez wody nie byłoby życia” – wykonanie pracy plastycznej metodą kolarzu – wycinanie z gazety potrzebnych elementów.
-„Szanuj zieleń” – malowanie farbami, dziecko wypowiada się co jest na rysunku.
– Namalowanie dziecku 3 koszy na śmieci, zadaniem dzieci jest właściwe pokolorowanie. Kosz na papier na niebiesko, na plastik na żółto, szkło na zielono.
– wykonanie Eko – ludka z materiałów wtórnych np. butelek plastikowych, gazet, pojemników po jogurtach.

Zajęcia 20.04 – 24.04.2020
Grupa II (dzieci w wieku 2,5 – 3 lata)
Temat tygodnia: W ZGODZIE Z NATURĄ
Tygodniowa gimnastyka:
1. „Traktorki” – dziecko otrzymuje do rączek kółko, które będzie kierownicą. Trzyma je przed sobą i naśladuje traktorek poruszając się po pomieszczeniu.
2. „W kurniku” – na podłodze rozkładamy kocyk lub hula hop. Dziecko chodzi po pomieszczeniu, na sygnał KURKI DO KURNIKA biegnie na kocyk lub do kółka.
3. „Małe świnki „- dziecko chodzi na czworakach po pomieszczeniu na sygnał ŚWINKA zaczyna naśladować odgłos jaki wydaje świnka.
4. „Kartofelki” – dziecko chodzi po pomieszczeniu i naśladuje sadzenie ziemniaków (schyla się, dotyka podłogi i prostuje sylwetkę i powtarza do kilkakrotnie).

Tygodniowa zabawa paluszkowa
1. Przypomnienie nazw palców, ćwiczenie manualne ( zrobienie dzióbka z palców łącząc ich opuszki), czterokrotne rytmiczne klaskanie. Dziecko z pomocą dorosłego powtarza tekst pokazując kolejno każdy paluszek, robi dziobek i klaszcze.
Pierwsze kaczątko dziobie: dziób, dziób.             
Dziecko unosi kciuk, a następnie układa wszystkie palce tej dłoni w kształt dzioba.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup.   – dziecko klaszcze 4 razy.
Drugie kaczątko dziobie: dziób, dziób.                 
Unosi kciuk i palec wskazujący, a potem znowu dzióbkiem z wszystkich palców stuka w otwartą dłoń.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup.   – dziecko klaszcze 4 razy.
Trzecie kaczątko dziobie: dziób, dziób.                
Prostuje kciuk, palec wskazujący i środkowy, a potem stuka dziobem z palców we wnętrze drugiej dłoni.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup.   – dziecko klaszcze 4 razy.
Czwarte kaczątko dziobie: dziób, dziób.               
Unosi kciuk, palec wskazujący, środkowy i serdeczny, a następnie stuka dziobem.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup.   – dziecko klaszcze 4 razy
A mama kaczka dumna jak paw prowadzi dzieci prosto nad staw.                    Układa palce jednej dłoni w kształt dzioba i porusza nimi na boki. 

Poniedziałek – Czysto wokół nas
Kształtowanie i wspieranie samodzielności i codziennych nawyków higienicznych
Obserwacja pogody, opisywanie jej uwzględniając kolory, jakie przynosi wiosna.
Pogadanka na temat czystości, bałaganu, nieporządku np. w pokoju.
Dlaczego należy dbać o porządek?Co kryje się w brudzie?

Czy przyjemnie jest mieszkać w nieuporządkowanym, brudnym domu?

  • Naśladowanie czynności takich jak : zamiatanie podłogi, wycieranie kurzów, odkurzanie, mycie okien,, pranie ręczne, trzepanie dywanów.
  • Segregowanie wg cechy. Prosimy dziecko, aby przyniosło nam np.

3 żółte zabawki
4 zielone klocki
wszystkie lalki
zabawki z 4 kółkami .

  • Wykonywanie szeregów z przyrządów do sprzątania, np.

– wiadro gąbka szufelka
– wiadro gąbka szufelka ściereczka
– miotła szufelka gąbka.
W szeregu może być maksymalnie 5 elementów.

  1. Zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca – „1, 2, 3 GOSPODYNI PATRZY” – zasady zabawy są takie jak w zabawie 1,2,3 Baba jaga patrzy. Jedna osoba wypowiada tekst nie patrząc na pozostałych uczestników, którzy w tym czasie próbują jak najdalej podejść, a gdy gospodyni się ogląda każdy zamiera bez ruchu. Osoba która się poruszy wraca na start. Powtarzamy tekst, aż wszyscy uczestnicy dojdą do gospodyni.

    Wtorek – Zakręcamy krany
    1.Kształtowanie i wspieranie samodzielności i codziennych nawyków higienicznych.
    2. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
    – dotykanie czubkiem języka dziąseł górnych i dolnych
    – wysuwanie języka jak najdalej z jamy ustnej
    – oblizywanie warg
    – dotykanie językiem górnych i dolnych zębów, podniebienia
    – wypychanie policzków językiem
  • Wysłuchanie wiersza RZEKA

Jestem sobie rzeką.
Kto powącha ten ucieka.
Czemu? – zapytacie pewnie.
Co się stało, że tak płaczę rzewnie?
Byłam piękna, byłam czysta,
lecz nie trwało to zbyt długo.
Co się stało moi mili?
Po prostu mnie zanieczyścili

Pogadanka na temat wiersza: O kim była mowa w wierszu? Dlaczego wszyscy uciekali od rzeki? Co to jest zanieczyszczenie? – próba wyjaśnienia słowa przez dzieci.
Propozycja pracy plastycznej – „Podwodny świat” – rysowanie kredką.

Środa – Czyste powietrze
1. Kształtowanie i wspieranie samodzielności i codziennych nawyków higienicznych
2. Wiersz.
Brud w powietrzu, brud też w lesie
Brud w piosenkach wiosna niesie
Ale koniec, ale basta
Niechaj brudem ktoś inny zarasta
My już o tym pamiętamy
Ziemi zniszczyć już nie damy.

Pogadanka: O czym była mowa w wierszu? Jak powstaje brud? Należy wyjaśnić dzieciom słowo z j.włoskiego „basta”-tzn. dość, stop.
Co to jest środowisko? Co lub kto zanieczyszcza środowisko ? (spaliny z samochodów, kominy fabryk, palenie śmieci w piecach itp.)
Drzewa to płuca natury – filtrują zanieczyszczone powietrze. Promowanie sadzenia drzew.
3. Zabawa orientacyjno–porządkowa „Znajdź zielone„ – dziecko chodzi swobodnie po pomieszczeniu, na sygnał ZNAJDŹ ZIELONE dotyka zielonego przedmiotu.
4. Różne odgłosy – odgadywanie dźwięków z otoczeni podczas obserwacji przez otwarte okno.
5. Propozycja pracy plastycznej – „Wszędzie zielono”- malowanie zieloną farba plakatową wg. pomysłu dziecka.

Czwartek – Szanujemy zieleń
1. Kształtowanie i wspieranie samodzielności i codziennych nawyków higienicznych
2. Pogadanka: Czy wolno wyrzucać śmieci na trawę? Czy wolno deptać miejskie trawniki lub je niszczyć? Czy wolno łamać gałązki? Czy wolno zrywać rośliny pod ochroną?
3. Obserwacja otoczenia przez okno: trawę, drzewa, krzewy, roślinki.
4. Ćwiczenia słownikowe – słuchanie i próby powtarzania:
Nasze przedszkolaki to są same zuchy
Przyrodę szanują, odpady segregują
Wody nie marnują, dlatego świat ratują.

5.Praca z kartami pracy nr 27 – nalepianie brakujących części obrazka. Co to znaczy szanować przyrodę?

Piątek – Segregujemy śmieci
1. Kształtowanie i wspieranie samodzielności i codziennych nawyków higienicznych
2. Pogadanka: Do czego wrzucamy śmieci? Z czym kojarzy się wam słowo segregacja? Z czego powstają śmieci? Jakie mamy rodzaje śmieci? Jakie są kolory koszy na śmieci? Jak nazywa się samochód, który odbiera śmieci? Co można zrobić np. z zebranej makulatury?
3. Propozycja zajęć manualnych – stonoga z nakrętek z butelek plastikowych. Na pierwszej nakrętce rysujemy oczka, nos, usta naszej stonogi, następnie z pozostałych dostępnych nakrętek układamy stonogę. Może być w linii prostej lub skrętnej. Można doczepić czułki i nóżki na początku i końcu.
4. Zabawa ożywiająca „ szybko – wolno”. Dorosły klaszcze w dłonie szybko lub wolno, zadaniem dziecka jest maszerowanie w zależności od tempa klaskania.

Zajęcia – tydzień 14.04-17.04.
Temat tygodnia „Wiosna w gospodarstwie”.
Grupa II: dzieci w wieku 2,5-3 lata.

Tematyka zawiera:
1. Zabawy ruchowo- dźwiękowe – Naśladowanie sposobu poruszania się i wydawania dźwięków zwierząt z gospodarstwa.
2. Dzielenie na sylaby nazw zwierząt i przedmiotów z najbliższego otoczenia; ćwiczenia warg i języka, ćwiczenia oddechowe, np.: kotki piją mleko, kląskanie i parskanie jak konik itp.
3. Zabawy orientacyjno – porządkowe, ruchowe, prace plastyczne związane ze zwierzątkami z gospodarstwa takie jak: kura, krowa, świnia, owca, kaczka, koń.
4. Rozmowy na temat: Gdzie mieszkają zwierzęta z gospodarstwa? Mleko jako nabiał. Kto daje mleko? Kolor i konsystencja.
5. Stosowanie pojęć: najpierw, potem, na końcu.
6. Zabawy matematyczne – „Tyle ile”- dobieranie kółek tyle ile jest klocków itp. Pokazywanie przez dziecko ILE TO JEST np. 1, 2 lub 3 np. klocki, misie, samochodziki itp.
7. Rozmowa o tym, które zwierzęta latają, pływają a które chodzą.
8. Łączenie w pary, przeliczanie przedmiotów w zakresie 5. Utrwalenie pojęć mniejszy, większy.
9. Praca plastyczna „BARANEK”- technika dowolna.
10. Zabawa – wyścig z pisankami – przenoszenie piłeczki na łyżce.
11. Przypomnienie tematyki o Wielkanocy:
– pisanka,
– babka wielkanocna,
– koszyczek wielkanocny,
– baranek wielkanocny,
– „Śmigus dyngus”.

Tematyczne propozycje zabaw na najbliższy tydzień (14.04. –17. 04. 2020 r.) Grupa I (dzieci w wieku 4-5 lat)

Temat tygodnia: U ROLNIKA NA WSI
1. W gospodarstwie
2. Maszyny rolnicze
3. Od buraka do lizaka
4. Jak powstaje chleb?
Pogadanki:
– Do czego służą te maszyny? (pokazujemy dziecku obrazek z traktorem i kombajnem), wyszukujemy podobieństwa i różnice w wyglądzie?
– Pokazujemy zdjęcia maszyn rolniczych: pług, siewnik, brona, motyka, grabie, łopatę,  mówimy do czego służą, dzielimy nazwy na sylaby, dziecko próbuje odgadnąć na jaką głoskę zaczyna się dany wyraz.
– Rozmowa na temat maszyn rolniczych dawniej i dziś (koń – traktor, motyka do kartofli – kombajn do zbierania kartofli, kosa – kosiarka).
– Opowiadanie dziecku na temat powstawania lizak (od buraka do lizaka). Rozmowa czy jedzenie słodyczy jest zdrowe?
– Jak powstaje chleb?, dlaczego bez pracy rolnika nie mielibyśmy chleba?
– Zabawa matematyczna: pojemnik i siedem elementów (kredek, klocków, misiów). Wkładamy dziecku 2 elementy do pojemnika i prosimy żeby dołożyło tyle elementów, żeby w sumie było 5 itd. 
– Rolnik liczy swoje zwierzęta – zabawa matematyczna przygotowujemy figurki/ rysunki zwierząt, które żyją w gospodarstwie. Dzieci budują zagrodę, i mówimy, że rolnik chce przeliczyć krowy, zadaniem dziecka jest włożenie zwierząt do zagrody, policzenie ich i pokazanie na palcach ile ich jest. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. 
– Co tak smakuje? – zabawa sensoryczna. Przygotowujemy sok z cytryny, mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę – zadaniem dziecka będzie ocenić smaki i wymienić smakołyki, które kojarzą mu się z tym smakiem.
– Układamy na dywanie 5 różnych zwierząt zamieszkujących gospodarstwo, dziecko zamyka oczy a rodzic zmienia kolejność – zadaniem dziecka jest odgadnąć kto zmienił miejsce.
– Ćwiczenia logopedyczne z zeszytu ze wskazówkami od Pani Joli.

Zabawy ruchowe:
– Naśladowanie jazdy na rowerze, w pewnym momencie pęka łańcuch i dziecko ręką wiodąca naśladuje wkręcanie śrubki,
– Co robi rolnik? – dziecko naśladuje jak rolnik wyrusza traktorem w pole, jak orze pługiem, sieje zboże i zbiera plon.
– Słuchaj i rób – dyktando matematyczne w przestrzeni – utrwalamy kierunki i liczby. Rodzic wydaje komendy – idź 7 kroków w prawo (dla ułatwienia na lewą rękę zakładamy opaskę), 5 kroków w tył, 2 do przodu, 3 w lewo itd.
– Nosimy worki ze zbożem z jednej strony pokoju na drugi-zadaniem dziecka jest naśladowanie przenoszenia raz lekkiego raz ciężkiego worka
– Potrzebujemy dwie kostki do gry, dziecko ma za zadanie rzut kostkami i przyniesienie tylu przedmiotów ile jest w sumie oczek na dwóch kostkach.

Propozycje prac plastycznych:
– narysowanie kredkami dowolnej maszyny rolniczej,
– rysowanie po śladzie traktora lub innej maszyny rolniczej oraz dowolne jej pokolorowanie.
– drukujemy liczby od 1 do 7 – zadaniem dziecka będzie rysowanie po śladzie farbą za pomocą pędzelka lub paluszka,
– pieczemy ciastka prawdziwe z rodzicem lub robimy je z ciastoliny, plasteliny.

Tematyczne propozycje zabaw na najbliższy tydzień (6.04. – 8.04.2020 r.)
Grupa I (dzieci w wieku 4-5 lat)

Temat tygodnia: CZEKAM NA ŚWIĘTA WIELKANOCNE

1. Wielkanocne tradycje
2. Pisanki, kraszanki
3. Koszyczek wielkanocny

Pogadanki:
– Co to jest tradycja?
– Jakie tradycje dotyczą Świąt Wielkiej Nocy?
– Co wkładamy do koszyczka?
– Co to jest pisanka i co ona oznacza?
– Symbole wielkanocne i ich znaczenie (jajka, baranek, zajączek, owies, palemka, babka wielkanocna)

– Zabawa matematyczna „Kura znosi jajka” (potrzebna będzie kostka do gry). Mówimy: kura zniosła jajka, ile? Dziecko rzuca kostkę i ma za zadanie przeliczyć ilość oczek i powiedzieć tyle razy ko.
– Rodzic chowa w pokoju pisankę, zadaniem dziecka jest jej odnalezienie (możemy dziecku podpowiadać ciepło- blisko, zimno – daleko od pisanki)

– ćwiczenia logopedyczne z zeszytu ze wskazówkami od Pani Joli.

Zabawy ruchowe:
– Wyścigi z pisankami (na łyżce piłeczka) –  tor przeszkód
– Skacz jak zajączek, nisko, wysoko, blisko, daleko.

Propozycje prac plastycznych:
– wykonanie pisanki – metoda dowolna. Moja propozycja, ugotowane jajko, posmarować klejem (może być Magiczny) obtoczyć w kaszy manny. Jak wyschnie pomalować farbami plakatowymi.
– namalowanie farbami koszyczka wielkanocnego samodzielnie lub pokolorować gotowy rysunek.
– wykonanie kurczątka: potrzebujemy dwa kółka jedno o średnicy ok. 7cm drugie ok. 4 cm w kolorze żółtym. Zadaniem dziecka będzie naklejenie kółek na kartkę, dorysowanie dziobka, oczka, trawki, słoneczka i chmurki .

Tygodniowa tematyka zajęć dla grupy młodszej (2,5 – 3 lata)
Tydzień: 6 – 10 kwietnia 2020 r.
Temat tygodnia: WIELKANOC
1. Palemka.
2. Pisanka.
3. Kurczaczek.
4. Baba wielkanocna.
5. Świąteczny koszyczek.

Ad.1. Poniedziałek – Palemka
1. Ćwiczenia słownikowe – powtarzanie i dzielenie słów na sylaby : palemka, pisanka, kurczak, wiosna, ogrodnik, bazie, bukszpan, bibuła, kwiaty, przebiśnieg, krokus, żonkil.
2. Poznanie znaczenia „palma wielkanocna” –  Z czego jest zrobiona? Czego jest symbolem?
3. Zabawy ruchowo-naśladowcze – naśladownictwo ruchów wykonywanych podczas kopania grządek, grabienia, siania, podlewania. Proponujemy zabawę w kalambury.
4. Zabawy orientacyjno – porządkowe :
– wyszukiwanie przedmiotów w pomieszczeniu w określonym kolorze,
– zabawa ciepło-zimno.
5.   Zachęcanie dzieci do prac porządkowych w domu.
6.   Wycinanie po linii prostej i łamanej.                                                                                                          
7.  Ćwiczenie samodzielnego ubierania się i odkładania rzeczy na miejsce.

Ad. 2. Wtorek – Pisanka
1. Pisanka – Rozmowy na temat: Co to jest pisanka? Jak powstaje? Po co robimy pisanki?
2. Ćwiczenia słownikowe – powtarzanie słów, które kojarzą się z wiosną a następnie wymieniamy słowa, które dziecko dzieli na sylaby: ciepło, marzec, słońce, kwiecień, radość, bocian, spacer, jaskółka, zieleń, święta, porządki, święconka.
3. Zabawa słuchowo- ruchowa: poruszanie się w tempie wymawianych zwrotów: pi pi pi ; ko ko ko; pa pa pa.
4. Kolorowa pisanka – kolorowanie, malowanie, wyklejanie plasteliną, kolorowymi kawałkami papieru itp.
5. Rozróżnianie wielkości MNIEJSZY – WIĘKSZY (porównywanie klocków, samochodzików itp.)
6. Nauka samodzielności; kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.

Ad. 3. Środa- Kurczaczek
1. Rozwijanie sprawności fizycznej: przysiady, podskoki, wymachy, chodzenie na palcach i piętach. Naśladowanie poruszania się wybranych przez dziecko zwierząt.
2. Matematyczne kurczaki – przeliczanie w zakresie 5 – przygotowujemy 5 żółtych przedmiotów „nasze kurczaczki”. Ćwiczenie pojęcia „MNIEJ, WIĘCEJ, TYLE SAMO” na różnych przedmiotach, zabawkach.
3. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe: w pomieszczeniu rozkładamy klocki – ziarenka, prosimy dziecko, aby pozbierało je w wyznaczone miejsce.
4. Ćwiczenia słownikowe – powtarzanie rymowanki kolejno: klaszcząc, maszerując, maszerując i klaszcząc: KURCZĄTKA, KURCZĄTKA W STODOLE BYŁY, MALUTKĄ DZIURECZKĄ POWYCHODZIŁY
5. Odrysowywanie rączki dziecka – liczenie i nazywanie poszczególnych palców.
6. Nauka samodzielności; kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.

Ad. 4. Czwartek – Baba wielkanocna
1. Ćwiczenia słownikowe – dzielenie na sylaby nazw przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu i rysowanie tylu kresek ile wyraz ma sylab.
2. Paluszkowe zabawy – przypomnienie i utrwalenie nazw – kciuk, wskazujący, duży, serdeczny, mały. Przelicznie w zakresie 5.
3. Wielkanocna baba – wyjaśnienie – Co to jest? Jakich składników używamy do pieczenia babki? Jak wygląda babka wielkanocna? Co to jest lukier, polewa?
4. „Miś, lalka w restauracji”- prosimy dziecko, aby nakładało misiowi i lalce po określonej liczbie kawałków baby wielkanocnej(np. klocki), maksymalnie 5, wymienionej przez dorosłego.
5. Zabawa ruchowo-naśladowcza: dzieci rozszerzają lub przybliżają rączki: MAŁE – DUŻE JAJO KURZE, JAJO KURZE, DUŻE MAŁE DOSKONAŁE.
6. Nauka samodzielności; kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.

Ad. 5. Piątek – Wiosenno-świąteczny koszyczek
1. Ćwiczenia słownikowe – powtarzanie i dzielenie na sylaby słów: święta, Wielkanoc, pisanka, koszyk, baranek, kurczaczek, wiosna, babka, ciasto, lukier, zajączek, bazie.
2. Wyścig z pisankami – noszenie piłeczki na łyżce, którą trzymamy w rączce przez wyznaczony odcinek.
3. Ćwiczenia manualne/sensoryczne  – wsypujemy do głębokiego naczynia sól lub kaszę, dziecko może rysować na nowym materiale.Obrazki z figur – przygotowujemy 5 kółek, kwadratów i trójkątów. Wspólnie z dzieckiem próbujemy ułożyć np. ludzika.
4. Druga połówka, zabawa orientacyjna – wycinamy obrazki z gazety, przecinamy je na pół, rozkładamy i szukamy właściwej połówki obrazka.
5. Odwzorowywanie – dorosły układa wzór z łyżeczek, łyżek i widelców a dziecko próbuje ułożyć identyczny.
6. Nauka samodzielności; kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.

Tematyczne propozycje zabaw na najbliższy tydzień (30.03. – 3. 04. 2020 r.)
Grupa I (dzieci w wieku 4-5 lat)

Temat tygodnia: NA WSI

1. W gospodarstwie.
2. Zwierzęta w gospodarstwie.
3. Od jajka do kury.
4. Nabiał – produkt zdrowy.
5. Co to są ssaki?

Pogadanki:
– Jakie zwierzęta mieszkają w gospodarstwie wiejskim?
– Jak nazywają się budynki w gospodarstwie w którym żyją wiejskie zwierzęta?
– Jakie ptaki są na podwórku, z czego się wykluły?
– Co daje nam krowa? Jakie produkty powstają z mleka?

Porównywanie wizerunku krowy z cielęciem i kozy z koźlęciem.
Poszukiwanie podobieństw i różnic między owcą, baranem i jagnięciem.
Ćwiczenia małej motoryki rysowanie po linii, w tunelu, łączenie kropek.
Przeliczanie w zakresie 7.
Usystematyzowanie prawej i lewej strony ciała.
Osłuchanie się z piosenką Stary Donald farmę miał.

Zabawy ruchowe:
– naśladowanie jak poruszają się zwierzęta w gospodarstwie,
– naśladowanie czynności jakie wykonuje rolnik(sianie zboża, sadzenie warzyw, pielenie grządek,
– zabawy na czworakach – toczenie głową piłki po wyznaczonym torze.
– skoki przez przeszkody jak koń.

Propozycje prac plastycznych:
– wyklejanie sylwetki konia – papierem kolorowym,
–  malowanie farbami małego żółtego kurczątka,
– wyklejanie owieczki watą,
– wykonanie makiety wiejskiej zagrody możemy użyć klocków, papieru, tektury, możemy wykorzystać figurki zwierząt gospodarskich które mamy w domu.

Grupa II (dzieci w wieku 2,5 – 3 lata)

Temat tygodnia: Pracowita wiosna.

1. Wiosenne porządki.
2. Porządki wiosenne w domu.
3. W szklarni.
4. Pracowita wiosna.
5. Kolory Pani Wiosny.

Propozycje zabaw:
– gimnastyka buzi i języka – propozycje zabaw z zeszytu logopedycznego;
– domowy „fitness” czyli proste ćwiczenia gimnastyczne;
– ćwiczenie samodzielności dziecka poprzez próby ubierania się
i odkładania ubrań na miejsce;
– sprzątanie miejsca zabawy, układanie zabawek według wielkości
od najmniejszej do największej;
– zabawa m.in.: w chowanego, pomidor, wyścigi;
– zabawy matematyczne, liczenie do 5;
– malowanie, rysowanie ogródka lub jego elementów;
– słuchanie piosenek lub wierszy o wiośnie;
– posadzenie cebuli i obserwacje hodowli.

Rodzicu, pamiętaj, że to są tylko propozycje. Największym darem dla dziecka będzie czas jaki mu poświęcisz.