Czcionka: Kontrast:

Grupa Gwiazdki i Bąbelki
Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.

Piątek 16.04.2021 r.
Zabawy:
– układanie puzzli,
– rysowanie kwiatów lub kolorowanie;
– obserwacja kwitnących kwiatów w ogródku i pąków na drzewach;
– 4-latki karta pracy cz.2, nr 37
– w miarę możliwości porządki w ogródku, na podwórku;
– ćwiczenia: krążenie ramion, skłon, wymachy rękami, przeskok.

Po powrocie z podwórka dokładnie umyjcie ręce, poniższy filmik wyjaśni wam dlaczego należy myć ręce dokładnie wodą z mydłem.
https://www.youtube.com/watch?v=QGRGYhfnpDo

Czwartek 15.04.2021 r.
Dzisiejszego dnia porozmawiajcie o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi, jak go zanieczyszczają.
Pobawcie się w odgadywanie zapachów, np.: rozgnieciony czosnek, perfumy, utarty chrzan, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp. Nie zapomnijcie ocenić czy dany zapach jest dla was przyjemny, czy może nie podoba się wam.
Wysłuchajcie wiersza czytanego przez dorosłą osobę pt. „Dbamy o przyrodę”
W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.
Pod drzewami wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.
Sia , sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.
Sia , sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni.
Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.
Sia , sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni.
A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.
Sia , sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni.
Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!
Sia , sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni.
Postarajcie się odpowiedzieć na pytanie do wiersza. Z pewnością nie sprawią wam trudności:
W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?
W ramach ćwiczeń ruchowych wyjdźcie na spacer lub rzucajcie do celu piłką.
Ćwiczcie tekst piosenki ekologicznej.

Ciekawy eksperyment do wykonania w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA

Środa 14.04.2021 r.
Dzisiejszego dnia, mimo niesprzyjającej pogody porozmawiajcie z Rodzicami o narzędziach ogrodniczych. Z pewnością pamiętacie jak wykorzystaliśmy je sadzenia kwiatów, kiedy byliśmy w przedszkolu.
Nazwy urządzeń powtórzcie i podzielcie na sylaby: grabki, konewka, wiadro, łopata.
4-latki Karta Pracy nr 2, nr 36
Pobawcie się w kalambury a hasła typowo ogrodowe, np.: kopanie grządek, podlewanie, grabienie, przycinanie gałązek, wysadzanie sadzonek na grządkę, wąchanie kwiatków itp.

Wtorek 13.04.2021 r.
Dzisiejszego dnia tematem przewodnim będzie woda, o wodzie już rozmawialiśmy podczas zajęć w przedszkolu z okazji Dnia Wody. Tym razem dokonajcie obserwacji wody czystej i brudnej. Wykorzystajcie słoiki; w jednym będzie woda czysta a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić np. ziemią).
Obserwując wodę zastanówcie się: Z którego słoika napilibyście się wody? Dlaczego?
Wysłuchajcie piosenki pt.: „Piosenka ekologiczna”
https://www.youtube.com/watch?v=VHvOJ8nFQP0
Pytania do piosenki:
– Co robią kominy wielkich fabryk?
– Jak myślicie, dlaczego do rzek płynie brudna woda?
– Co to jest smog?
– Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
– Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody: do miseczki wlewamy wodę i przy pomocy rurki/słomki dzieci próbują zrobić fale na wodzie lub puszczają bąbelki.
Karty pracy: cz.2, nr 34 i 35
Wiersz A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody” – możliwość wysłuchania na FB przedszkola.
– Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!

Piątek


Poniedziałek 12.04.2021 r.
W tym tygodniu będziemy zajmować się dbaniem o przyrodę. Pamiętajcie dzieci, że o przyrodę dbamy zawsze nie tylko dzisiaj przy omawianiu tego tematu. To jak wygląda nasza planeta zależy od nas! W ciągu tego tygodnia dowiecie się jak dbać o przyrodę, czego należy nie robić by jej nie zaszkodzić. Wspólnie z rodzicami porozmawiajcie o prawidłowej segregacji odpadów i sprawdźcie jak ten proces przebiega w waszym domu?

Zabawy dydaktyczne:
– segregowanie klocków wg jednej cechy: kolor, wielkość, rodzaj;
– rozwiązywanie zagadki: O porządek trzeba dbać, wiedzą o tym każde dzieci. Do odpowiednich worków każdy wrzuca …
– wyjaśnienie dzieciom trudnych pojęć związanych z ochroną przyrody (pogadanka): segregacja, recykling, odpady biodegradowalne;

Zabawy w domu:
– segregowanie śmieci do worków (włączenie dzieci w prace porządkowe): zielony, żółty, niebieski, brązowy, czarny;
– rzut do kosza, ćwiczenie celowania;
– zabawa w klasy;
– zabawa z gazetami, wystarczy kartka i zabawa gwarantowana, link do zabawy poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk

Praca plastyczna:
– wykonanie kolorowego obrazka z wykorzystaniem plastikowych nakrętek;

Na koniec ciekawe opowiadanie, kto uważnie słuchał ten z pewnością prawidłowo odpowie na pytania pod tekstem.
„Smok Segregiusz” – E. Stadmüller.
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym,
co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych
rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy
wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie
mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy
reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek. – Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe
zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier,
metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił
trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić
papierkiem do kosza? – Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka
Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skądi przysiadła obok smoka, na parkowej
ławeczce. Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchną ł ciężko. –
Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała
Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku. – Spróbujmy
– zgodził się smok.
-Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki
turniej. – Rycerski? – zainteresował się tato. – Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. –
Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami. – Z czym?
– oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia. – Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im
na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków. –
Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę. -Ten bałagan na
trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową
szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla
przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci. – Tylko pamiętaj
o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął
głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież
fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek. – Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie
wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Przykładowe pytania do opowiadania:
 Co lubił robił Smok?
 Dlaczego Smok był smutny?
 Jaki sen miał Olek?
 Dlaczego należy wyrzucał śmieci do kosza?

Grupa Mali Odkrywcy
Temat główny
: Dbamy o przyrodę

Czwartek  15.04.2021

Temat : Hodowla hiacyntów
1. Karta pracy, cz. 4, s. 18.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=20

Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach.

Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling.

  1. Instrumentacja wiersza Bożeny Formy Dbaj o przyrodę.

Dajemy dziecku: gazetę, rolka po papierze, dwie plastikowe butelki czymś wypełnione np. ryżem. Dorosły recytuje wiersz a dzieci wykonują polecenia.

Kochamy naszą planetę, uderzają butelkami w rytmie 3 na raz
o podłogę, na dwa, trzy – butelką o butelkę,
przecież na niej mieszkamy, potrząsają puszkami,
chcemy, by była piękna, uderzają rolką o rolkę,
dlatego o nią dbamy. potrząsają puszkami,
Nie zaśmiecamy lasów, zgniatają gazety,
w nich żyją zwierzęta, potrząsają puszkami,
to nasi przyjaciele, szeleszczą reklamówkami,
każdy z nas o tym pamięta. potrząsają puszkami,

Chcemy mieć czystą wodę uderzają butelkami w rytmie 3 na raz o podłogę, na dwa, trzy – butelką o butelkę, w jeziorach i oceanach, potrząsają puszkami, chcemy, by słońce świeciło prostują zgniecione kule z gazet, na czystym niebie dla nas.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 19.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=20

Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie.
Dzieci podają, jakie czynności należy wykonać:
− przygotować doniczkę z ziemią,
− włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,
− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,
− podlewać hiacynta co kilka dni.

Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.

Założenie hodowli przez dzieci.
Cebulki hiacyntów, ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatki, doniczki.

Zabawa badawcza – oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra.

Słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek.

Dzieci brudzą wodę w słoiku, płucząc w niej pędzel ubrudzony w farbie. Pokazujemy sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśnia dzieciom, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe.
Podkreśla konieczność oszczędzania wody.
Dorosły przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki odwracamy szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą  nakładamy na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dzieci wlewają brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie. Patrzą,
jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).

  • Gimnastyka tygodniowa – patrz zajęcia poniedziałek
    Piątek 16.04.2021

Temat: Lis i lornetka
Rozmowa na temat wpływu zatrutego środowiska na rośliny, zwierzęta, ludzi. ścieki z fabryki spływające do rzeki
− Co się stanie z rybami z tej rzeki?
− Co się stanie, jeżeli rybak złowi te ryby i je potem spożyje po usmażeniu?
− Kto tutaj był trucicielem?
zniszczony las, widać wyniszczone zwierzęta, w tle znajdują się dymiące kominy dużego zakładu.

Pytania:
Co się stało z lasem?
Co się stało ze zwierzętami, dla których był on domem?
Kto tu zawinił?
Jak można przeciwdziałać skutkom zanieczyszczenia otaczającej nas przyrody?
Przypomnienie przez dzieci, jak należy zachowywać się w lesie.

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Lis i lornetka.
Książka (s. 66–69) Dorosły czyta a dzieci oglądają ilustracje.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=69

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt.
W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.
– Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki!
– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych.
– Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo!
– Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą.
– Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.
– Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu!
– To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac!
W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.
– Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca.
– Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu.
Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał:
– Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia.
– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania.
– No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci.
Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci.
– A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki.
– Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć.
– O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa. – Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chorem zwierzęta.
Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.
– A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wystawę o lesie.
– Tak! Chcemy!
– Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia.
– I ptaszki.
– A ja narysuję mech – postanowił Jacek.
Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot.
– Co to jest? – zapytała Kasia.
– To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa.
– A co on trzyma?
– Lornetkę – odpowiedziała Ada.
– Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa.
– A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał!
– Naprawdę?
– Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita.
– To dlaczego nam nie powiedziałaś?
– Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie.
– Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek.
Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy.
– Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci.
Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki.
– Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci.
– Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani.
– Przecież pani nic nie narysowała…
– Narysowałam w wyobraźni. Moj rysunek przedstawia leśną ciszę.
Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!
Rozmowa na temat opowiadania.
− Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?
− Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?
− Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?
− Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?
− Kogo narysowała Ada? Dlaczego?
− Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?

7. Rozmowa na temat zależności występujących w świecie przyrody.
− Kto jest ważniejszy w przyrodzie: rośliny czy zwierzęta?
− Czy zwierzęta mogłyby żyć, gdyby nie było roślin?

  • Nauka rymowanki
    Lasy to płuca ziemi
    i o nie dbamy.
    Nie niszczymy ich,
    nie śmiecimy w nich.
    Tylko w ciszy patrzymy
    i głęboko… oddychamy.
  • Praca plastyczna – rysowanie kredkami tego, co kojarzy nam się z lasem.
  • OBSERWACJE
    Dzieci codziennie obserwują pogodę, przyrodę i zachodzące w niej zmiany.
  • Dzieci wykonują przeskoki obunóż przez mały przedmiot  w przód. Przed każdym skokiem odwracają się, ustawiając się przodem do przyboru. Utrudnienie: dzieci wykonują przeskoki obunóż w przód i w tył.

Środa – 14.04.2021
Temat: Ochroń przyrodę
1. Lasy to płuca Ziemi.

Lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
Każde dziecko otrzymuje kartkę. Rysuje drzewo iglaste i liściaste. W drzewie iglastym rysuje trójkąty, a w drzewie liściastym rysuje kółka.

Co zanieczyszcza powietrze?
Dorosły wymienia różne środki lokomocji, dymiące kominy oraz przedmioty służące dzieciom do zabawy np. rower, deskorolka, rolki, hulajnoga i inne np. kajak, żaglówka, fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa itd.
Dzieci mówią co zanieczyszcza powietrze a co nie. Uświadamiamy dzieciom,
że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.

2.  Segregacja śmieci

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,
segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:
do żółtego butelki, szkło do zielonego,
gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

Podkreślamy znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który, może zostać ponownie wykorzystany.
Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśniamy pojęcie recyklingu.
Pojemnik (lub worek) niebieski – papier,
pojemnik (lub worek) zielony – szkło,
pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne.

Praca plastyczna ” Segregujemy śmieci”- technika dowolna.

3  Karta pracy, cz. 4, s. 16.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=18

Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zadań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.

Karta pracy, cz. 4, s. 17.

Karta pracy, cz. 4, s. 17.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=18

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach. Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.

Wtorek  13.04. 2021
Temat: Jak dbać o przyrodę?

  1.  Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=16

Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody.
Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.
Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?
Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas. Powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.

Ćwiczenia badawcze:
Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.
• Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.

  • Oglądanie Mapy Polski; terenów zalesionych, odnajdowanie parków narodowych np. Tatrzański.
  •    6 – latki przeczytajcie proszę ten tekst.

Gosia – gosposia goni koguta.
Tam jest gosposia, a kogut – tutaj.
On jest na ganku, ona na ganek.
Kogut na sanki, ona do sanek.
Gosia go goni, on jej umyka…
Jaka to dla niej jest gimnastyka!


Poniedziałek – 12.04.2021
Temat: Strażnicy przyrody.

  1. PIOSENKA TYGODNIA

Słuchanie piosenki Ochroń Ziemię. Rozmowa na temat tekstu piosenki

Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?
− Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?
− Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?
− Co oznaczają słowa piosenki: „W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?”

  • Tekst na dzisiaj:

Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą?

  • Pytania i odpowiedzi.
    Co to jest las?

Z jakich elementów składa się drzewo?
elementy drzewa: korzeń, pień, gałęzie, korona z liśćmi.
Określenie, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.

  • Karty pracy, cz. 4, s. 12–13.
    Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody. Kolorowanie rysunków zwierząt.
    − Co robiły dzieci w lesie?
    − Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
    − Jak wy zachowujecie się w lesie?

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=15

  • Odkrywanie litery h, H.

5 – latki Odkrywanie litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 72.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/pzrygotowanie-do-czyt/mobile/index.html#p=74

• Opisywanie, co przedstawia obrazek.
• Określanie pierwszych głosek w słowie hamak i nazwach rysunków.
• Rysowanie po śladach rysunków.
• Kolorowanie wybranych rysunków.
• Zaznaczanie liter h, H w wyrazach.
•Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – hamak.

6 – latki
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=72

Pytania:
−−W czym leżał Olek?
−−Czy przyjemnie jest leżeć w hamaku?

Budowanie schematu słowa hamak i Hubert ( kwadraty z podziałem na głoski, samogłoski i spółgłoski)
Dzieci głośno wymieniają głoski w słowach: hamak, Hubert.
Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.
Kartoniki z literami: u, b, a, m, k, e, r, t, h, H – układamy z tych liter słowa: hamak, Hubert oraz inne, które można z tych liter ułożyć.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70–73.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=73

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=74

Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?
Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…

Logopedia

Drodzy Rodzice i Dzieci, żeby wykorzystać  dobrze ten wolny czas i nie zaprzepaścić  naszych ćwiczeń, proponuję doskonalenie mowy w domu. Proszę zapoznać się z następującymi materiałami oraz zachęcam Wasze pociechy do pośpiewania piosenek.

Piosenka -Domisiowa logopedia

Piosenka -Kurki trzy

https://www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY
Roześmiana Logopedia – szalone „SZCZ” jak szczypiorek – Nauka to zabawa! – YouTube
Roześmiana Logopedia – CZ jak słodycze – wyraźna wymowa – Nauka to zabawa! – YouTube
Roześmiana Logopedia – wymowa „RZ” i „Ż” – Nauka to zabawa! – YouTube
Roześmiana Logopedia – “DŻ” jak dżungla – Nauka to zabawa! – YouTu